Odbor audiovizuálnej a multimediálnej tvorby
ZUŠ Bernolákovo v školskom roku 2024/2025 otvorí vyučovanie piateho možného študijného odboru na základných umeleckých školách – ODBORU AUDIOVIZUÁLNEJ A MULIMEDIÁLNEJ TVORBY (AMT). Žiaci sa budú môcť vzdelávať v audiovizuálnej a multimediálnej oblasti, teda točiť vlastné videá – reportáže, dokumenty, filmy, videoklipy, či vytvárať animované filmy, vznikne školská televízia, podcast a mnoho ďalšieho!
Nakoľko schválený rozpočet školy na aktuálny kalendárny rok otvorenie nového odboru v budúcom školskom roku nezahŕňal, základným krokom bolo získanie samostatných finančných zdrojov na potrebné materiálno-technické zabezpečenie a pokrytie platu pedagóga do konca kalendárneho roka. Riaditeľ základnej umeleckej školy Bc. Roman Müller, DiS. art. úspešne využil cestu grantov a oslovenia sponzorov. Vypracovaný projekt získal podporu zamestnaneckého grantu Nadačného fondu Dell spoločnosti Dell s.r.o. v Nadácii Pontis a schválenie žiadosti Nadácie SPP v rámci 2. kola Programu podpory partnerstiev. Finančne projekt podporili firmy AKD System s.r.o., Eskaver s.r.o., IES s.r.o. a INGA-stav, s.r.o., spoločnosť ESET, spol. s.r.o. darovala pre vyučovanie AMT dva počítače, súkromná osoba z radov rodičov televízor a anonymný darca zabezpečil osvetlenie učební. Naďalej sa pokračuje v jednaní s ďalšími sponzormi.
ZUŠ Bernolákovo touto cestou vyjadruje všetkým darcom srdečnú vďaku a rovnako ďakuje aj veľkému počtu žiakov, ktorí o štúdium prejavili záujem a zúčastnili sa prijímacích talentových skúšok, ako aj ich rodičom, že ich v tomto záujme podporili.
Charakteristika odboru audiovizuálnej a multimediálnej tvorby podľa Štátneho vzdelávacieho systému
Odbor audiovizuálnej a multimediálnej tvorby v základnom umeleckom vzdelávaní umožňuje žiakovi lepšie poznať a chápať pravidlá fungovania „mediálneho sveta“, zmysluplne sa v ňom orientovať a selektovane využívať médiá a ich produkty podľa toho, ako kvalitne plnia svoje funkcie. Audiovizuálna a multimediálna tvorba v základnom umeleckom vzdelávaní je tak chápaná jednak ako prostriedok (nástroj) umeleckej tvorby, ktorý je možné využívať v rôznych umeleckých odboroch, jednak ako výsledok umeleckého procesu – hotový tvar umeleckého vyjadrenia. Cieľom výučby odboru audiovizuálnej a multimediálnej tvorby je podnietiť reflexiu žiakov nad mediálnymi obsahmi, sproblematizovať, zvýšiť ich citlivosť na využívanie určitých obsahov, naučiť žiakov vytvoriť audiovizuálny a multimediálny produkt.
Poslaním odboru audiovizuálnej a multimediálnej tvorby je zamerať sa na výchovu k médiám, ich hodnotám a obsahom. Umožniť žiakom aktívne využívať vlastnú slobodu pri výbere mediálnych produktov a uvedomovať si z toho vyplývajúcu zodpovednosť. Aktívne zapojiť žiakov do komunikačného procesu pomocou médií a s médiami a k uplatneniu svojho vlastného kreatívneho potenciálu pomocou tvorby vlastných produktov a praktickej tvorivej mediálnej práce.
Základné umelecké vzdelávanie v odbore audiovizuálnej a multimediálnej tvorby v štátnom vzdelávacom programe predstavuje súbor základných odborných informácií – súhrn principiálnych vedomosti a zručností uvedených v profile absolventa nevyhnutných pre odbor audiovizuálnej a multimediálnej tvorby, ako aj pre kvalifikované vykonávanie základných odborných činností.
Vyučovanie AMT podľa rámcových učebných osnov
Žiaci sú v odbore AMT vyučovaní v piatich predmetoch podľa Školského vzdelávacieho programu schválenom Ministerstvom školstva SR:
- práca s témou, tvorba scenára
- práca s kamerou
- práca so zvukom
- práca so strihom
- interpretácia a moderovanie
Štúdium v odbore AMT je možné vo veku od 10 rokov a pozostáva zo štúdia v dvoch stupňoch:
- I. stupeň základného štúdia nižšej sekundárnej časti umeleckého vzdelávania (vo veku od 10 rokov) v trvaní 4 roky
- II. stupeň základného štúdia (od veku 15 rokov) a štúdia pre dospelých v trvaní 4 roky
Profil absolventa
Absolvent druhej časti I. stupňa základného štúdia – nižšieho sekundárneho umeleckého
vzdelávania (ISCED 2B):
- má vybudované základné zručnosti tak, aby vedel vytvoriť jednoduché audiovizuálne dielo, spĺňajúce základné požiadavky na kvalitu diela z oblasti dramaturgickej, obrazovej, strihovej a zvukovej,
- je schopný vystupovať pred kamerou t.j. má vedieť prezentovať text mimo obrazu, uviesť príspevok, či voľne rozprávať pred kamerou,
- primerane veku chápe pravidlá fungovania „mediálneho sveta“, zmysluplne sa v ňom orientovať a selektovane využíva médiá a ich produkty podľa toho, ako kvalitne plnia svoje funkcie, má upevnené základy pri práci s jednoduchou témou, selekciou informácií a ovláda tvorbu jednoduchého scenára a komentára,
- ovláda základy práce s digitálnym audiovizuálnymi zariadeniami, prácu s počítačom, strihovými, zvukovými softvérmi a softvérmi pre tvorbu grafiky a animácie,
- je schopný logicky uvažovať, ovláda terminológiu a gramotnosť podľa učebných osnov, je schopný, primerane veku, analyzovať a interpretovať informácie sprostredkované médiami a prehodnotiť ich účinok na seba, na diváka, poslucháča,
- ovláda technológiu umeleckej tvorby (alebo interpretácie) na vekovo primeranej úrovni v súlade s učebnými osnovami a individuálnymi dispozíciami,
- je schopný tvoriť jednoduché diela pre tlačové, internetové, rozhlasové a televízne médiá upevnenú prácu so zložitejšou témou, selekciou informácií a ovláda tvorbu náročnejšieho scenára a komentára,
- ovláda prácu s digitálnym audiovizuálnymi zariadeniami, prácu s počítačom, strihovými, zvukovými softvérmi a softvérmi pre tvorbu grafiky a animácie,
- vie používať odborný jazyk, má základné teoretické poznatky z dejín filmu, tlače, rozhlasu a televízie, prostredníctvom ktorého komunikuje,
- je schopný logicky uvažovať, ovláda terminológiu a gramotnosť podľa učebných osnov, je schopný analyzovať a interpretovať informácie sprostredkované médiami a prehodnotiť ich účinok na seba, na diváka, poslucháča,
- má prehľad o historickom vývoji médií, je schopný samostatne získavať, spracovať a vyhodnotiť informácie,
- ovláda techniku umeleckej tvorby (alebo interpretácie) na vekovo primeranej úrovni v súlade s učebnými osnovami a individuálnymi dispozíciami,
- dokáže tvoriť pre tlačové, internetové, rozhlasové a televízne médiá,
- absolvent je dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti pri samostatnom riešení tvorivých problémov, cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať,
- je schopný pracovať v tíme, vie sa aktívne podieľať na organizácii a riadení pracoviska, sústavne sa vzdelávať, trvalo sa zaujímať o vývoj v oblasti masmédií, ovládať dôležité manuálne zručnosti, konať v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie. Je schopný v práci uplatňovať moderné metódy, technológie a štýl práce, logické myslenie, samostatnosť, zodpovednosť a tvorivú iniciatívu,
- pozná technologické princípy činnosti a obsluhu audiovizuálnych zariadení a systémov a problematiku technického spracovania programového materiálu,
- v oblasti programovej tvorby pozná súčasné umelecké smery v kinematografii i televízii a pozná hlavné zásady umelecko-tvorivej činnosti,
- je pripravený na ďalšie štúdium, najmä v študovanom a v príbuzných študijných odboroch.
Absolvent II. stupňa základného štúdia:
- má vybudované základné zručnosti tak, aby vedel vytvoriť zložitejšie audiovizuálne dielo, spĺňajúce kritériá kladené na kvalitu tvorivého diela,
- má nadobudnuté zručnosti z oblasti dramaturgickej, obrazovej, strihovej a zvukovej, redaktorskej či moderátorskej,
- je schopný vystupovať pred kamerou,
- vie prezentovať text mimo obrazu i pred kamerou, kratšieho i väčšieho rozsahu,
- chápe pravidlá fungovania „mediálneho sveta“, zmysluplne sa v ňom orientovať, využívať médiá a ich produkty podľa toho, ako kvalitne plnia svoje funkcie,
- je schopný analýzy a kritického postoja k mediálnym produktom.
Odbor je vhodný aj na prípravu na prijímacie skúšky na stredné a vysoké školy filmového a masmediálneho zamerania, ako aj ďalších príbuzných odborov.
Projekt založenia a otvorenia odboru AMT na ZUŠ Bernolákovo podporili: